poniedziałek, 25 maja 2009

KROCHMALENIE

Córka zapytała mnie jak się krochmali bieliznę.

Odpowiedziałam jej, że właściwie w dzisiejszych czasach krochmal po prostu kupuje się gotowy. Ona jednak stwierdziła, że nie zawsze tak było i chyba zdrowiej będzie i taniej robić go sobie samemu.Przyznałam rację i chciałam odpowiedzieć nie tylko jej na to pytanie.Może najpierw napiszę ogólnie jak się go robi.

Krochmal robi się z mąki ziemniaczanej i wody.

Teraz napiszę recepturę .Na kilogram bielizny bierzemy ok. 20-30g mąki. Gotujemy 5 litrów wody. Mąkę rozprowadzamy z niewielką ilością zimnej wody, a następnie tę zawiesinę wlewamy do wrzątku przy tym intensywnie mieszając, aby nie zrobiły się kluchy. I zagotowujemy.

Jeżeli płuczemy bieliznę w ręku to każdą sztukę trzeba osobno po ostatnim płukaniu namoczyć w krochmalu i wyżąć.

Jeżeli płuczemy bieliznę w pralce, to po ostatnim płukaniu wlewamy krochmal już lekko przestudzony do pojemnika na proszek i włączamy płukanie.


A o tym co można krochmalić, a co nie można napiszę już w następnym poście. Tak więc do miłego poczytania.

2 komentarze:

  1. W przepisie na innej stronie znalazłam proporcję: łyżka mąki ziemniaczanej na litr. To by odpowiadało 20-30 dkg na 5 litrów, a nie 20-30 g! To spora różnica.

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepraszam, to ja coś źle policzyłam. Rzeczywiście wychodzi 2-3 dkg na 5 litrów.

    OdpowiedzUsuń